Biblia

Previous Next

Nauka Mojżesza zawarta w Księdze Powtórzonego Prawa (Piątej Księdze Mojżeszowej) Pwt 4:44-11:32 ma za zadanie przedstawienie Prawa, które Bóg za pośrednictwem Mojżesza nadał ludowi Izraelskiemu. Uchwycenie właściwego podejścia do tego Prawa jest możliwe, gdy rzetelnie sprawdzi się znaczenie tekstu. Analizując jego strukturę, można wyznaczyć elementy kluczowe dla rozumienia całości. Zasadniczym motywem rozważanego fragmentu Pisma Świętego jest najważniejsze wydarzenie w historii Izraela – Teofania na Synaju. 

I zapytał go pewien dostojnik tymi słowy: Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby odziedziczyć żywot wieczny? Rzekł do niego Jezus: Dlaczego zwiesz mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko jeden Bóg. Znasz przykazania: Nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie mów fałszywego świadectwa, czcij ojca swego i matkę swoją. Ten zaś rzekł: Tego wszystkiego przestrzegałem od młodości. A gdy to Jezus usłyszał, rzekł do niego: Jeszcze jednego ci brak. Sprzedaj wszystko, co tylko masz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie, a potem przyjdź i naśladuj mnie. Ten zaś, usłyszawszy to, zasmucił się; był bowiem bardzo bogaty. A Jezus, gdy go takim ujrzał, powiedział: Jak trudno tym, którzy mają majętności, wejść do Królestwa Bożego. Łatwiej bowiem wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do Królestwa Bożego. A ci, którzy to usłyszeli, rzekli: Któż tedy może być zbawiony? On zaś rzekł: Co niemożliwego jest u ludzi, możliwe jest u Boga.

Ew św Łukasza 18, 18-27

Historia o bogatym młodzieńcu pojawia się w kilku miejscach w Nowym Testamencie. Najbardziej wymownie zdaje się wybrzmiewać w Ewangelii wg Łukasza dzięki sąsiedztwu opowieści o Zacheuszu – ta ostatnia pojawia się tylko u Łukasza. Popatrzmy zatem na te fragmenty Ewangelii (oba w przekładzie Biblii Warszawskiej):

Portal Konfesyjni Luteranie

Portal „Konfesyjni” został założony z inicjatywy wiernych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w R.P. celem kultywowania czystości i prostoty wykładni Słowa Bożego zawartej w Księgach Symbolicznych a także rozbudzenia zachwytu nad starochrześcijańskimi korzeniami naszej liturgii, która wraz z sakramentem Wieczerzy Pańskiej, stanowi centrum religijnego życia Chrześcijan wyznania Ewangelicko - Augsburskiego.